Wie doet wat?

Zoeken in WDW?



ACE helpt politie Mittelhessen bij beveiliging van ongevalsimulator

De politie van de Duitse regio Mittelhessen wil ervoor zorgen dat automobilisten altijd hun gordel omdoen. Bij circa 500 verkeersongevallen in 2016 droegen de slachtoffers geen gordel. Om dit aantal in de toekomst terug te dringen en verkeersdeelnemers te beschermen tegen verwondingen die voorkomen hadden kunnen worden, heeft de politie een mobiele testslede voor autogordels ontwikkeld. Hierin spelen industriële stootdempers van ACE een belangrijke rol. 

 

"Wij spreken jongeren en jong volwassenen altijd doelgericht aan, om verkeerd gedrag in het verkeer al vroeg uit te bannen", vertelt hoofdcommissaris Dirk Brandau, die met het idee voor de gordelsimulator op de proppen kwam. Dit lukt volgens hem niet alleen via lezingen en presentaties, maar ook door realistische demonstraties. De ongevalsimulator is hiervan een goed voorbeeld. Om tijdens demonstratiedagen een zo groot mogelijk 'aha'-effect te kunnen bewerkstelligen, moet het apparaat makkelijk vervoerd kunnen worden. Ook hoeft de simulator niet op een hellend vlak te staan, anders zouden de scholieren nog kunnen denken dat de snelheid te danken is aan de  zwaartekracht, in plaats van aan de aanwezige elektromotor. Een team van onder meer scholieren, studenten, experts van DEKRA en ACE Stoßdämpfer werkte samen aan een moderne testslede, die is voorzien van een accelerator, stoel, twee assen en een vertragingssysteem in de vorm van een instelbare stootdemper van ACE.

 

Demonteerbare ongevalsimulator voor onderweg

Industriestootdempers hebben meestal als taak om kinetische energie zo snel mogelijk om te zetten in warmte en om bewegende massa's zonder terugslag continu af te remmen. Dankzij de gordels krijgt het lichaam in de ongevalsimulator geen harde schokken te verduren, zoals gebruikelijk tijdens een ongeluk maar de gesimuleerde botsing van auto tegen auto of auto tegen muur is nog steeds zeer realistisch en indrukwekkend. Om te bepalen wat de meest geschikte stootdemper van ACE zou zijn, was het in de ontwikkelfase belangrijk om de beschikking te hebben over de juiste parameters. Bij de keuze voor de dempers ging men uit van een snelheid tussen de 5 en 15 km/u en een bewegende massa van tussen de 50 en 200 kg. De specialisten van ACE kozen voor een instelbare oplossing, geschikt voor een breed spectrum aan snelheden en massa's. Ze kozen voor dempers van het type MA64150EUM uit de MAGNUM-serie. "Dit is de grootste instelbare demper uit onze MAGNUM-reeks, die we altijd op voorraad hebben en binnen 24 uur kunnen leveren. Maar mocht het nodig zijn, dan ontwikkelen we ook producten op maat", aldus Steffen Bonn van de technische buitendienst van ACE.


Nooit meer zonder gordel

De totale afstand die de aangedreven stoel kan afleggen is 6 meter; op deze manier past de hele constructie nog op een aanhanger. Na 2 meter wordt de aandrijving losgekoppeld, en rijdt de massa met 5, 10 of 15 km/u verder naar de eindpositie. Voor het afremmen van de hierbij vrijgekomen krachten heeft de industriestootdemper van ACE slechts een halve seconde nodig. Deze stootdemper is uitgerust met een speciaal ontwikkelde afdichtingstechniek, een geharde geleiding en een geïntegreerde vaste aanslag. Voor het menselijke oog is nauwelijks te zien dat de massa afremt, maar de krachten die tijdens de botsing vrijkomen, zijn des te meer voelbaar. "Wie eenmaal een ritje op onze testslede heeft gemaakt, zal nooit meer vergeten om zijn gordel om te doen!", aldus Bernd Paul, korpschef van de politie Mittelhessen.

 

 

« terug naar het overzicht